tisdag 24 februari 2009

mer bilder!



Markte att det inte syns sa bra pa bilden, sa jag citerar: " Lone Pine's most playful and active koalas"


"Active koala"




"Active koala"



Tim och en roo

Visst ar det fina djur :D












liten uppdatering fran Brisbane


Jaa..det har ju inte bloggats for fulla muggar har inte :P
Men for att vara arlig sa fanns det inte sa mycket att gora har i Brisbane (aker vidare idag). Men vi bodde billigt i alla fall. Llite har vi ju anda hunnit att gora. Jag och Tim har kollat pa bio igen. Denna gangen blev det Transporter 3, inget markvardigt med den filmen..annu en Hollywood movie.

Vi tog en liten pubrunda och kollade pa storbilds TV (sport) har om kvallen. Vi fick forresten tillbaka vara klader som vi glomde i Sydney. Dock fick vi ju be Alex kassera en del plagg i Sydney for att gora paketet lattare *snyft*.

I Sondags traffade vi pa nya svenskar pa vart asiatiska hostel :) Emelie, Therese och Sofie fran Soleftea.Valdigt harliga tjejer fran norr ^^. Vi gick bort till stranden (tror att jag namt att den ar konstgjord), ca 30 minuters, och tog ett kvallsbad dar.
Sen nar vi kom hem spelade vi kort tills John Blund kallade.
Kan ju namna att vi denna dag spenderade HELA formiddagen plus fram till kl 15.00 for att fa tag pa den enda (!) tvattmaskinen som fanns pa hostelet. Jag ljuger inte nar jag sager att man maste verkligen vara pa sin vakt om man ska fa sin tvatt gjord annars ta nagon annan den! Idag (Onsdag) gick vi upp kl 8 for att hinna tvatta innan vi aker till Byron Bay kl 14.00 :)

Sen kom mondagen, den var ocksa valdigt lugn.. Jag klippte mig, sa numera har jag kort frisyr. Efter det gick jag och Tim pa stan och fordrev tiden, tror att vi besokte Kateldralen har i staden denna dag. Nar jag tanker pa en Katedral brukar den vara 300+ ar gammal. Denna var inte fardigbyggd, men snart sa! 3 veckor kvar tror jag det var, haha!
Pa kvallen, samma tid samma plats mottes vi alla svenskar for att gora upp i PLUMP (kortspel) igen :P

Ja, da vatt det Tisdag ocksa. Timpa och Jag bokade "egen-safari" pa Fraser Island. Det innabar att vi hyr en bil med nagra andra, kor runt pa ett av de vackaste stallerna i Australien. 3 dagar och 2 natter i talt, kommer bli sjuk nice! OM,solen skiner!! Mer om det senare.
Eftersom vi inte gjort nagra riktiga "utflykter" har i Brisbane bestamde jag och Tims oss for att ta bussen till en Koala park en bit utanfor staden. Tjejerna gav oss blickar som sa "va fan ska ni kolla pa varldens mest trakiga djur som bara sover" men nar vi val har sagt en sak sa ar det de som galler! Jag kan ju saga att det var tur att de hade andra djur an sovande koalor!! Typ annu mer kangaroos, krokodlier och lite vanliga farm-djur. Det var ganska bortkastade 23 dollar (ca 140 kr). Efter var lilla tripp svalkade vi oss pa "stranden".
nar vi kom tillbaka till hostellet och berattade om var dag i "kolala-landet" mottes vi har skratt fran toserna..
Vi fick trosta oss med lite egen-lagad potatiosmos och stekt korv :)
Pa kvallen kanske ni kan gissa vad vi gjorde? Jajemensan, vi spelade mer kort! Overtrotta som vi alla var sa lag humorn va lag niva och darfor utser jag denna kvallen till den roligaste an sa lange! :P
Laggar upp lite bilder fran Koalorna i ett nytt inlagg.
Vi hors i Byron!
Ha de bra allihopa!!

torsdag 19 februari 2009

Lite bilder!!













Har ar en lite blandning av bilder, hinner inte kommetera alla for det ar 3 min kvar :P
Har ovan ar det iaf jag som sover i TV-rummet.



De forsta dagarna i Brisbane

Nu verkar det som att jag och Tim har borjat fa lite flyt pa resan igen :)

All oturen borjade nar vi lamnade Sydney och akte till Blue Mountains. Forutom vadret som har varit osregn nastan hela tiden (fram tills igar) sa glomde vi tvatten i Sydney, forlorade var kylvaska pa bussen, fick sova i TV rummet pa vart hostel har i Brisbane, panikombokning av resan till Byron Bay och strul med min bussbiljett. Forutom dessa sa har vi haft lite mindre sa insidenter.

I nulaget ser det val ut som foljande:
*Solen skiner.
*Alex mailar tvatten till Brisbane :D
*Kylvaskan ar fortfarande borta, ska kolla om det ligger i deras kontor har i Brisbane.
*TV rummet var svinkallt med OK. Nu sover vi som grisar i ett 11-rum ^^
*Vi har bokat hostel i bade Byron Bay och Surfers Paradise (som jag nog namde tidigare).
*Min bussbilet tar jag och fixar samtidigt som jag fragar efter kylvaskan pa kontoret.

Sa, da var det ur Varlden.
Som sagt nagra ganger sa ar vi i Brisbane. Staden ar sjukt fin, det ar inte samma drag pa kvallarna som i Sydney (inte ens i narheten) men har finns mycket att se. Klimatet har ar subtropiskt, dvs valdigt fuktigt. Det racker att man gar ut sa svettas man som fan.

Hostellet vi bor pa befolkas av sjukt manga asiater, kan bero pa att agaren va asiat... Det finns aven en del fransman. Nar vi kakade frukost forsta dagen (onsdags) var jag saker pa avv jag och Tim var de enda svenskarna :P Men vi stotte pa Christoffer och Jonathan fran Allingsas :) Sa dem har vi hangt med under tiden vi varit har. Dock sa aker de vidare idag.

Pa kvallen samma dag gick vi ut pa en utomhuspub (svart att beskriva) med dem bade plus fyra andra av deras svenska vanner, sa aterigen traffar man pa valdigt manga svenskar har i Australien :P Jag, Tim och Jonathan var hemma runt 03.30 skulle jag tro.

Igar (torsdag) var det lite sightseeing av Brisbane. Vi fyra traskade runt lite i staden och tog en fika pa ett ritkigt fint stalle! Sedan gick vi vidare langs med floden, som gar genom staden, och bort mot en regnskogs-park. Som sagt, en sjukt fin stad. Och den blir battre pa kvallen!
Nar klockan borjade narma sig 16.00 gick vi pa bio och sag "Slumdog Millionaire". Det var en riktigt bra film som jag rekomenderar. Tim var den enda skeptikern :P Efter filmen sa hade det tydligen borjar regna som fan, och man kande hur luftfuktgheten var hog!
Pa kvallen motte vi upp Magnus och Julia (jonathans och Christoffers resekamrater) och at pa ett sushi-stalle. Valdigt god mat! Efter det gick vi runt lite i staden och bara njot av utsikten. Vi drog in till ett supermarket och kopte lite Timtam (aka TimTim :p ) till kvallskaffet. Magnus och Julia gick hem till sitt hostel och vi fyra gick hem till vart dar vi satt resten av kvallen och fikade, chillade och spelade PLUMP ;) (antar att Farbror Magnus och Pernilla blir lite avundsjuka dar hemma i sverige.. )

Idag sa aker Jonathan och Christoffer vidare. Jag och Tim stannar har till onsdag nasta vecka.
Sa vi far ser vad denna fredagen bjuder pa forutom solsken (an sa lange).

Ha de kanoon!

tisdag 17 februari 2009

Ganska mycket kaos!

okej, jag hinner tyvarr inte gora skriva en storre utlaggning for tillfallet. Det ar ganska mycket som hander for tillfallet. Eftersom det var totalt fullbokat i Byron Bay och Surfers paradise sa fick vi panikboka om var bussbiljet och boka ett hostel i Brisbane (ligger norr om Byron ch Surfers)

Nu har vi suttit i 40 minuter och bokat hostel i bade Byron Bay och Surfers en vecka frammat. Altsa, vi kommer aka tillbaka nastan samma stracka som vi akte hit till Brisbane. Det ar lattare om man ser det pa en karta :)
Sa jag har inte sa mycket tid kvar pa internetet.

Men vi ar I Brisbane och ska stanna har i en vecka, fick betala 18 doller per natt vilket ar billigaste sa langt. Ska beratta om allt annat krangligt som hant oss sen vi lamnade sydney vid ett annat tillfalle. Blev heller inga bilder for batteriet pa kameran var slut sa kunde inte fora over :P

Keep in touch!

lördag 14 februari 2009

Ute i "fantastiska" Blue Mountains...


Okej....
Denna dagen borjade inte helt som vi forvantade oss.




Eftersom verken jag eller Tim hade packat ner regnklader (vem behover det i Australien?) sa fick vi lana fran hostellet :p Min hade grymt korta armar..Tim kopte en poncho.

Forst nar vi sag att det oste ner regn och var hur dimmigt som helst tanke vi stanna inne pa hostellet, men eftersom vi betalt tagbiljett + boende sa var saken klar: Vi skulle ut i naturen!
Till en borjan funkade det ganska bra att ga pa "vandringsleden". Men sen borjade de blotare bitarna dyka upp, typ som den pa bilden :P Aven om det var den absolut SAMSTA dagen att ga i Blue Mountains sa hade vi jakligt kul. Till en borjan var vi helt sjalva pa stigarna ute i djungeln, vilket inte var sa konstigt..


Efter ca 2 timmars vandring i regnet kom vi fram till "Echo Point". Det var mer som ett turist/informationstalle dar en del turer utgar fran. Det kan jag foresten tillagga, Vi var valdigt nara pa att boka en guidad tur for 50 dollar, tur som fasen att vi inte gjorde det! Hade varit sloseri med pengar. Vi hittade (nastan) lika bra sjalva.

Men i alla fall.. efter att tagit en liten paus vid Echo Point fortsatte vi mot Katomba Water falls. Inte ens i nerheten sa cool som det later :P Det var nog ca 10 meter hogt. Det fanns lite storre vattenfall men vi rakade missa dem i borjan.. Kartan som vi fick fran YHA, utritat vart vi skulle ga, stupade i regnet. Och fargen som markerade stigarna tynade bort (vanlig vattenloslig overstrykningspenna)..men vi var lika muntra for det :D



Japp!! det var ungefar sahar mycket vi sag av den "fantastiska naturen"...helt sjukt var det..har nog aldrig sett sa mycket dimma pa en om samma dag! Den vagrade att lattna ocksa..



Om det inte fungerar sa googla pa "three sisters"
Ett av de "storre" attraktionerna i Blue Mountains ar Three Sisters.. Tre systrar?? Vi sag bara EN helt ensam syster..
Ja, detta var val i stort sett det som hande i var vistelse i Blue Mountains. Har fler roliga bilder, men dem lagger jag formodligen upp pa facebook sa smaningom.
..................................................................................................................................................
Ikvall ska vi lamna Sydney, kl 22.00 gar var buss mot Coffs Harbour. Det ligger ca 9 timmar (enklare att mata langd i tid, haha) norr om Sydney. Sa ikvall sager vi hejda till denna fina stad.
Hoppas att allt ar bra hemma i Sverige!











Katomba/Blue Mountains!



I Fredags akte Vi till Katomba (liten stad) i Blue Mountains. Tog cirka 2 timmar med taget fran Sydney.
Har ser ni mig utanfor vart YHA hostel. Vi har precis kopt lite pizza :D Som ni ser sa skiner inte solen allt for mycket och det ar lite kyligt har. Hostelet var riktigt trevligt, mycket renare och battre utbud med kok och internet an va G'Days som vi bodde i Sydney. Dock ar det inte alls samma atmosfar med alla backpackers som lagar nudlar och dricker ol. Har var det lugnare, mer avancerad matlagning med vin :P stoor kontrast. Skont med lite omvaxling.






Eftersom Vi kom hit ganska sent, runt kl 16. sa var det ingen mening att upptacka naturen. Just det ja, glomde saga.. man aker till Blue Mountains for att uppleva och se den vackra naturen. Valdigt kant i Australien. Men detta gjorde vi dagen efter.

Sa Vi tog det lugnt pa kvallen och planerade som ni ser :P Tog ganska mycke lang tid faktiskt..men som jag sakert namn tidigare, planering ar inte var starka sida. Men vi lyckades faktiskt valdig bra med att fa en helhetsbild over var resa. Pa drygt 67 dagar sa raknade vi upp 40 stallen som vi ville besoka och bo i.. Sa vi maste korta ner lite eftersom vi ska stanna langre och jobba pa vissa platser. Vara almanackor ar inte helt synkade annu :P


Det rakade finnas lite storande objekt i narheten av vart "planeringstalle" sa det tog lite langre tid ja... fokust pa fel saker ;)
Denna nyheten ar fran Sydney, valdigt nara Bondi Beach dar jag och Tim har badat ^^
Imon sa begav vi oss ut i den vacka naturen!