torsdag 14 maj 2009

Roadtrip i Tasmanien!

..Till att borja med innan jag skriver om Tassie vill jag bara framfora att jag och Tim ar inne pa var sista dag har i Tasmanien och ska flyga tillbaka till Melbourne imorgon! Sa vad jag har framfor mig de har sista dagarna ar ett stort jalva bloggmara! Ska bli spannande att sortera ut 1200 bilder samt komma ihag allt som hant de senaste 10 dagarna, men vad gor man inte for sina kara lasare :) Har ju anda sa mycket credit kvar pa mitt OCH Tims Internetkort (Global Gossip) att det ska racka utan att behova kosta extra..

TASMANIEN
Forra mandagen (11/5) Landade vi i Hobart. Gjorde inte sa varst mycket forutom att leta efter accomodation vilket inte var nagra problem. Vi beratta att vi ville kopa ett busspass sa att vi kunde ta oss runt Tasmanien inom 10 dagar Han foreslog att vi skulle hyra bil och vi sa att vi har forsokt overallt (!) men han viste ett foretag som leasade ut :) hurra! Sa vi fixade bil fran morgondagen fram tills idag (20/5).

Efter det glada beskedet spelade vi biljard, drack lite kokat vin som de hade fixat har pa hostelet
(paminde om glogg).

Tisdagen 12/5
Sa antligen var det dags att borja aventyret! Vi traskade bort till firman som inte lag alltfor langt bort. Eftersom det kostade extra om bada skulle fa kora bilen blev det jag som fick ensamratten pga av att Tim kort pa vanstersidan i 2 manader (rattvist/vansinne??)
Kvar pa bilfirman lamnade vi ett stooort hal i planboken men med en mitsubishi "station wagon".
Forsta uppdaget var att hitta ut ur Hobart..slutade med att vi hamnade i Botaniska tradgarden (efter manga forsok att lamna staden)!
Botansika tradgarden som ligger ganska nara centrala Hobart var ju inte direkt planerat, men fint var det med alla host-farger :) Fanns allt fran kinesisk tradgard till...ja, allt mojligt!

Har ar var kara van som tog oss runt Tasmanien efter ca 2800km!! Men knappt en skrama orsakade vi ^^
Sadana har skyltar har vi sett valdigt manga av och vi har nog svangt in pa ca 80% av alla vilket har lett till att huvudmalen har blivit valdigt stressiga att hinna med innan solen gar ner (ca17.30!!) Planering har inte varit ett nyckelord pa denna resan heller :P Sen har nog halften av alla dessa avstickare varit nagot att ha, det mesta ar det andra likt sa att saga. Men ack vad vackert!
Huvudmalet denna dagen var att hinna se Porth Arthur vilket i stort sett ar en halvo sydost om Hobart med gamla ruiner fran slott etc. Da detta kostade 30 dollar nojde vi oss med att ta en bild lite langre ifran som fick med det mesta!

Pa vagen mot nagot lampligt stalle att sova pa (i bilen) korde vi forbi en sjo med solnedgangs vy, saklart blev det bilder. har fick jag rycka in for att hjalpa Tim posera, vilken vacker duo?
Det har som sagt blivit manga panikstop for att fotografera det mesta som sett spannande ut pa vagen. Da jag inte har detta nerskrivit kommer jag tyvarr inte ihag namnet pa staden vi sov i denna natt, men nara och bra till en restaurang var det :) Sa dar lag vi i vara sovsackar i kofferten med fallda saten, blev kallt som satan for min del med min "light"-sovsack..och fler kalla natter skulle det bli..

onsdag 13 maj 2009

Tillbaka i Melboure/Hoppers Crossing


Det kandes valdigt bra att vara "hemma" i Melbourne igen, slippa bara runt pa en 20 kg tung ryggsack, kunna sova ut utan att behova oroa sig for utcheckningstider! Ja, att helt enkelt slippa halla koll pa alla saker runt omkring, kunna ha kladerna i lador istaller for vakumpacketerade i vaskan..listan ar lang.

Som Ni marker har det blivit nagra grader kallare har sen sist, det har gatt fran ca 48 grader i skuggan till 16 grader. Sa denna jacka som jag fick lana har kommit till stor nytta.

Bilden ar fran Hoppers Crossing, ca 200 meter fran dar vi bor. Jag och Tim ar pa vag in mot shoppingcentret.


Efter att vi stannt i hemma hos Pat och Goran 2 dagar ca sa tog vi taget in till Melbourne city for att kanna pa backpackerlivet dar. Vi bodde 2 natter pa ett hostel ganska centralt och mitt i clubb&pub distriktet!


Forsta dagen blev det till att utratta massa arenden. Vi kollade upp om vi kunde hyra bil till Tasmanien, lite Greyhoundbusiness mm. Tyvarr kunde vi inte hyra bil eftersom alla firmor bara hyr ut till 21+ Ganska irreterande ja!
Pa kvallen gick vi ut pa en pub och tog oss en ol for att senare ga bort mot casinot som ar enormt! Forutom att det ar stort sa ar det valdigt vackert och liknar avaldigt mycket de casino man ser pa filmer fran Las Vegas. Sen har vi ju alla de 100-tals kameror som hanger ner fran taket for att forhindra fusk. Dar fanns allt mojligt att spela pa, men det enda jag kande till var black jack och spelmaskiner. Och pa grund av feghet vagade jag inte sitta bland storfrasarna och spela kort sa det fick racka med spelmaskinerna. Det gick inte sa illa pinkat for jag kammade hem +10$ (vilket ar 60kr) vilket gott och val rackte till en mer ol :)
Eter casinot gick vi bort mot varat hostel och dar inkluderat alla klubbar. Hemma igen 04.30


Det kandes valdigt skont att vi hade en natt kvar har i Melbourne for det innabar att vi inte behovde checka ut innan kl 10.00 vilket var javligt skont!
Pa att-gora listan idag stod Victoria Market, Svenska Kyrkan, samt noje for kvallen.
Victoria Market ar en utomhusmarknad som bara har oppet vissa tider och vissa dagar och dar man kan hitta allt mojligt i sovenirvag till klader mm. Saklart forsvann det X-antal dollar har men sen fick man ganska mycket for pengarna.




Svenska Kyrkan/det svanska konsulatet var nog anda hojdpunkten pa dagen! Fran Flinders Street (centrala Melbourne) tog jag och tim sparvagnen till "Torrak", en stadsdel lite utanfor centrala Melbourne dar de valdbargade bor (de som vagar spela poker) Innan Tim mindes vart kurkan lag irrade vi runt bland alla lyxvillor en liten stund. Ingen dalig syn skulle jag vilja pasta!

Men in kom vi i alla fall. Och har snackar vi ju 100% svenskt! Der ar ju inte bara en kyrka utan aven ett cafe som vi var snabba att besoka. Har fanns, winerbrod, svenskt kaffe, kanelbullar, knackebrod, svenskt godis som Ahlgrens bilar! Vi kopte saklart pa oss ett lager som rackte lagom till sparvagnsresan hem (ca 20min). Vi pratade en stund med en kvinna som jobbade dar, hon var australiensare med hade bott i Sverige flera ar. VI blev bada valdigt glada nar vi kollade pa alla gamla tavlor med typiska svenska motiv pa angar med betande kor etc. Kyrkodelen av denna stora byggnad bestod av ett storre rum med altare och nagra bankar. Kunde inte lata bli att notera segelbaten som hangde i taket paminde valdigt mycket om den som finns pa Aspos (en o i K-na skargard) Kyrka.
Efter en pata (pafyllning av kaffet) var det dags att lamna Sverige och ut i verkligheten igen!


Kvallens huvudattraktion blev oplanerad fotboll (AFL). Spelade gjorde North Melbourne vs Port Adelaide.
Jag sag nagra stralkastare som lyste upp kvallshimeln och Tim var snabb med att tolka det som att nagot hande i Ethiad Stadio (Melbournes nast storsta) sa vi sprang dit. Trots att det inte var i narheten av fullsatt (tror den tog runt 60000) och vi var tva av de cirka 18000 askadarna. Det tog oss de tre av de fyra "quarters" (typ perioder/halvlekar) innan vi borjade forsta nagot. Men vi forstod sa mycket som att det var valdigt jamt i slutet och att North Melbourne vann ;)
Efter matchen gick vi bort till casinot igen dar fru fortuna vantade pa mig. Vi spelade saklart pa maskiner igen och jag var uppe i 30 dollar som mest fast spelade upp dem i girighetens namn! Den sm gapar efter mycket.. Ingen skada skedd dock for jag hade bara satsat 3 dollar fran borjan :) Nar vi kande oss nojda me kvallen/natten gick vi hemat igen.

Dagen efter (morsdag) tog vi taget tillbaka till Hoppers Crossing hem till Pat och Goran. Under dagen packade vi mest infor var resa till Tasmanien (dar vi befinner oss nu). Har ska vi vara fram tills den 21 maj innan vi flyger tillbaka till Melbourne igen! Sen ar det inte langt kvar tills vi ar hemma.

For att skriva lite farska nyheter for en gangs skulle tanke jag bara informera om att jag och Tim lyckades hyra bil har i Tasmanien hos en firma som hyrde ut till under 21! Och vi har an sa lange kort fran Hobart ("huvudstaden" och befinner oss nu i Launceston :) On ar valdigt liten sa vi har ganska gott om tid att se och gora allt har.

Ha det!!!


Adelaide 3-5 maj

Som Ni ser har hosten kommit till sodra Australien vilket kann otroligt konstigt efter att ha spenderat manader uppe i de tropiska klimaten i temperaturer kring 30+
Det blev lite sentimentalt nar jag och Tim kom till Adelaide och motte denna vy som hade kunnat vara vilken svensk stad som helst (bortsatt fran vanstertrafiken). Vana som vi var vid de varma temperaturerna var vi de enda som hade shorts, flippflopps och T-shirt pa oss. Alla andra gick runt med langbyxor och langarmat..men inte fros vi, svenska vikingar som vi ar.

Vi gjorde inte sa speciellt mycket har i Adelaide, mest for att kunna saga att vi varit har och for att vi inte palla aka andra fran Coober Pedy till Melbourne i strack med buss!!!

Gratis ar bra tycker jag och Tim och darfor besokte vi detta naturmuseum som inte hade nagot intrade :) Fanns lite djur fran Europa/Sverige bla. Sen saklart fanns det samma djur som det har funnits pa de senaste 100 museum vi besokt :) Men man lar val sig alltid nagot nytt varje gang antar jag

Det blev ganska mycket stros langs med shoppinggatorna, dock gjorde vi inga storre inkop pga av tajt budget.

Sista kvallen/enda kvallen gick jag, Tim och en kille fran Tyskland till en pub och kollade pa fotboll..kan tyvarr inte minnas vilka lag som spelade, har egentligen inte sa stor betydelse for olen smakar gott i vilket fall som helst. Sedan gick vi tillbaka till vart hostel och socialiserade oss. Det blev ingen langre vistelse pa hostelet for Vi gick ut igen for att mota en tjejkompis och hennes kompis (fransyrskor) pa en pub/cafe i narheten. Eftersom detta var "Mellanie's" (namnet stavas verkigen inte sa, men jag gor det enkelt) sista kvall sa firade vi det :) Hemma igen runt 07.00. Tim rundade av nagra timmar tidigare. Valdigt trevlig..men dyr kvall (det galler att prioritera utgifter fore utgifter).

Klockan 9.30 var det dags att checka ut, Tim vakte mig 10.00 sa det blev lite panik. Som tur val var sa behovde jag inte betala nagot for kvinnar i receptionen tyckte jag verkade trevlig :)
Pa kvallen, efter mer strosande i Adelaide, var det dags att ta Greyhounden till Melbourne! Kandes verkligen lustigt att aka tillbaka till dar resan borjade i Januari, men samtidigt ganska skont for vi har verkligen gjort sa mycket nagon har kunnat gora pa sa kort tid.
Men for att aterga till bussen som for tillfallet ar lite intressantare :P Sa var det tydligen nagot fel med Greyhound sa jag fick aka FireFly!! Wow! Detta var bussarnas buss, mjuka saten som gar att luta sa mycket mer an Greyhounds och oandligt med benutrymme (nstan). Synd bara att detta var en 8 timmars fard. Men det var en god natts somn :)

Tidigt nasta morgon anlande jag till Southern Cross (en av stationerna i Melbourne) och tog tagen till Hoppers Crossing dar Goran (Tims fars morbor) vantade med bil.

söndag 10 maj 2009

Coober Pedy

Runt halv sju snaret pa kvallen kom vi fram till den underjordiska staden Coober Pedy. Det ar bara att ta mig pa orden for de flesta hus var mer eller mindre under jorden. Staden ligger ca 850 km norr om Adelaide. Majoriteten av de ca 3000 invarna jobbade inom opalindustrin. Staden ar en av Australiens framsta opalkallor.

Har var vart "rum"..som ni ser ar detta under jorden, 6 meter for att vara exakt. Det fanns val egentligen inga rum eftersom det inte fanns nagra dorrar, skulle mer beskriva det som kammare. Nu vet vi i alla fall hur familjen Flinta bodde :)

Pa kvallen hade vi inga storre planer forutom att hitta hostel och laga mat, men eftersom detta ar Australien sa blir det aldrig som man tankt sig.. Istallet traffade vi "Mellanie", en tjej fran frankrike som var pa samma dykarskola som oss i Magnetic Island. Hon var med pa en 6-dagars tour som tog henne+20 till fran Alice Springs--->Adelaide. Ja, istallet for att chilla pa hostelet sa foljde vi med hennes grupp+ guide ut och tog nagra ol och sedan vidare till en "nattklubb" (Klubbhuset for bowlingmedlemmar). Kan ju inte pasta att det var varldens roj i denna lilla stad med helt ok.


Dagen efter var det dags for oss att resa vidare (alltid pa resande fot..) men forst hade vi bokat en guidad tour som tog oss runt Coober Pedy samt visade alla oandligt manga gruvschakt.
Var guide, Jimmey, var i sina aldre dagar och var tydligen en valkand profil i staden. Han hade sjalv jobbat har i opalgruvor i hela sitt liv sa han visste en del om omradet!
Han tog oss forst till en Kyrka som saklart var under jorden, sen vidare till en liten kyrkogard dar manga gruvarbetare lag begravda. Huvudaktraktionen var nog "Crocodlie" Harry's grotta. Det gar inte att beskriva denna killen men jag kan forsoka:
1. Han ar dod
2. Han bor i en grotta som ar FYLLD (helt seriost) med saker, specielt trosor och Bh som hanger i taker som sovenier fran alla hans gaster.
3. Vaggarna ar helt nerklottrade med medelanden fran kvinnor som tackar for underbara kvallar etc.
Ja, mer vet jag inte vad jag ska saga..hans grotta har helt enkelt blivit en turistattraktion! Men jag kan da fan inte fatta hur en gammal sening gubbe kan fa sa manga kvinnor!!! Allt fran modeller till modeller..vet inte ens om allt bara ar fejkat, alla trosor, meddelande etc.. suck, kan vara att jag ar jaaavligt avundsjuk pa gubben!

For att lamna Krokodil pimpen och aterga till var guidade runga sa ser ni mig och Tim posera framfor nagot som tydligen hade varit havsbotten for x antal miljoner ar sedan. Kommer inte ihag allt som Jimmey berattade :P

Var sista destination blev det beromde "Dingo fence" som ar Varldens langsta stangsel. Det stracker sig 5,320 km fran vast till ost. Det borjar vid staden Yalata och skar genom landet anda fram till ett par mil norr om Brisbane (plus minus nagra mil haha) Den framsta anledningen ar/var att skydda faren fran dingos. Sen haller den aven kaniner borta fran att massproducera sig i det lite mer frodiga soder.

Vi var tillbaka fran touren runt fem tiden och han gora lite mat innan det var dags att ga bort till busstationen och hoppa pa Greyhounden till Adelaide.

(Maste bara gora en liten uppdatering da bloggen inte haller samma hastighet som mig och Tim. Vi ar numera nyanlande i Tasmanien och har hunnit spendera nagra dagar i Melbourne och Hoppers Crossing dar var resa startade)

måndag 4 maj 2009

The Rock Tour - Kings Canyon, Katja Tjuta, Uluru

Tisdag 28/4

"Annu ett fantastiskt aventyr, annu ett bakslag i budgeten"


Det borjade med att Vi anlande till Alice Springs dagen innan (alla turer till Uluru etc utagar fran Alice). Nar vi klev av Greyhoundbussen mottes vi av KYLA! Klockan var ca 9 am och det ver seriost svinkallt innan solen borjade titta fram ordentligt. I Alice bodde vi pa ett hyfsat bra hostel dar vi traffade backpackers som precis gjort samma/liknande turer.

Foljande morgon kl 06.00 borjade var Rock Tour. Vi blev upphamtade pa vart hostel och sedan var det bara att tuta och kora!


Efter nagra timmars korning stannade var guide bussen, ingen fattade riktigt varfor. Sedan sager han efter att ha kollat i backspegeln att vi har fatt punktering pa det ena hjulet pa slapet! Yes, fan va gott! Domkraften vi hade var grymt patetisk, skulle kanske kunna funka pa en scoter. Sa istallet fick vi stora starka karlar lyfta upp skrotet medan Drew, var guide, bytte hjul. Efter mycket om och men var vi pa rullande hjul igen, nagot forsenade.


Var grupp bestod av 21 personer och det var en riktig salig blandning. Allt fran ett Kanadensiskt par pa smekmanad till "Lenny" det mest irreterande personen vi mott!

Forsta dagen gick vi runt i Kings Canyon (se bild) och kollade pa...stenar, stenar och lite fler stenar. Drew lyckades dock klamma ut en massa fakta om omradet medan vi gick. Trots att miljon var lite monotom sa var det valdigt intressant och sjukt imponerande vyer. Jag tror att vi gick ca 3 timmar langs en vandringsled i konstant solsken. Pga av att vintern narmar sig har var det inte olidigt varmt men vi var anda rekomenderade att bara runt pa 3 liter vatten. For att slippa "dehydration" skulle man dricka 1 liter per timme.

For att aterga till den dar Lenny sa var han ankaret i gruppen skulle man kunna saga. Han skulle ta kort pa ALLT med sin mobilkamera sa sjalvklart hamnade han laaangt bakom alla oss andra. Ett par ganger fick Drew vanda om och leta efter honom! Detta gjorde att vi blev ytterligare nagot sena med maten mm.


Pa kvallen var det dags att sla upp vart lager. Som ni ser ar det valdigt morkt och jag tror klockan inte var mer an 20.00.

Tack vare mina gamla scoutkunskaper sa fick vi varm mat i magen, haha ;) Pa menyn stod chili con carne med ris och brod, inte helt tokigt faktiskt. Alla hjalptes at pa nagot sett med att skara gronsaker, rora runt i gryor och nagon petade i elden (extremt viktig uppgift).Efter mat&ol rullade vi ut vara swags och holl elden vid liv. Nagot aktivt djurliv stotte vi inte pa under natten. Det fanns dock bla kameler och dingos ute i dessa marker. Ja, och saklart ett antal giftiga ormar men dessa slapp vi bemota.


De flesta gick och la sig runt 23-tiden vilket, enligt Drew, var ovanligt sent jamfort med andra tourer. Anledningen ar att vi skulle sitga upp 04.50 dagen efter! Saklart var det ju inte alla som respekterade att folk var trotta och borjade korka upp rejalt! Lenny och en annan tysk holl igang. Fast o andra sidan storde det inte mig eftersom jag har ju ganska latt for att somna :) Men jag horde dagen efter hur manga hade klagat pa att de hade sjungt och gapat. Haha! det blev mycket roligare nar de skulle stiga upp efter 2 timmars somn. Tror att Tim vackte en av dem 04.45.


Onsdag 29/4

Valkommet till Katja Tjuta/ The Olgas!


Har spenderade vi nagra timmar foljande dag. Pamminde om var vandring i Kings Canyon fast med lite annorlunda landskap. Even pa denna vandring hamnade Lenny nagra kilometer efter..

Sahar entusiastisk blir man av att vandra omkring i Katja Tjuta! Stenarna har paminner om Uluru och enligt aboreginerna sa var det tva gudar (sma broder) som var ute och gravde, saklart ville de inte ha de storsta stenarna sa darfor kastade de dem at sidan och vips sa har vi Katja Tjuta! Sen finns det ju dem som tror att bergen har har formats efter allt regn som "slipat" ner stenarna under miljoner ar..det ar bara att valja teori ;)


Sa var vi framme vid hojdpunkten pa denna utflykt, namligen Uluru! Har stannade vi for att se solnedgangen samt ata middag. Denna gangen blev det pastasallad, sjukt gott :) Saklart var vi inte ensamma har inte.. Till en borjan var det var lilla buss och nago annan storre. Men efter hand som klockan tickade vallde buss efter buss in pa parkeringen och ut kom hundratals turister. Valkomsdrinkarna var saklart redan ordande pa bord med vita dukar och servetris.


Haha. Och dar satt vi med var pastasallad och nagra ol var :) Men utsikten var ju den samma. Det var helt otroligt att se hur stenen andrade farg beroende pa solen. Nar solen hade gatt ner sa lamnade buss efter buss och kvar var vi i morkret. Efter att vi diskat upp alla grytor och tallrikar blev det aven var tur att aka "hem" :)
Saklart sov vi under bar himmel denna natten ocksa, men nu hade vi tillgang till dusch och toaletter eftersom vi var pa en "bushcamp"
Har kastas Drew upp i skyn och blir valdigt glad. Tror aldrid jag sett nagon bli sa glad over att bli lyft :) Han sa att han uppskattade det otroligt mycket och att det var forsta gangen haha.


Sista kvallen var Drew sa glad efter att ha blivit uppkastad av oss vid Uluru sa han bakade en tarta till Nina som hade fyllt 28 ar, hipp hipp hurra! Den var imponerande for att ha bakats over glodande kol i en stor gryta. Det blev en tevlig sista kvall utan massa oljud fran lenny.

Torsdag 30/4
Idag fick vi sovmorgon! Vi blev vakta 05.50, hurra.. Men vill man ata frukost och samtidigt se soluppgangen vid Uluru sa har man inte att valja pa. Ska jag vara arlig mot er dar hemma i sverige sa ar soluppgangen inte sa mycket markvardigare an solnedgangen. Enda skillnad ar att man kollar pa andra sidan (orka inte rakna pa om det blir sodna/norra) till skillnad fran solnedgangen. En annan skillnad var att det var inte lika manga hundratals i publiken. Efter denna upplevelse var det dags att ta en narmare titt pa varldens storsta sten.
Mojligheten att bestiga fanns, men det var skyltat att man helst inte skulle gora det pga av respekt mot aboreginerna. Sen fanns det ju saklart sagner om forbannelser och dylikt..plus att personer har dott under aret for att de ramlat/kasat ner for stenen. Efter lite overvagande bestamde alla sig for att ga runt istallet :) Det var inte helt tokigt det heller, det fanns gott om heliga platser. Jag gick tillsammans med Dante' (USA) och David (Ungern) och vi diskuterade allt mellan himmel och jord. Vart var Tim..? :P
Nar alla hade kommit tillbaka till bussen var det saklart EN person som INTE var dar..Lenny saklart! Vi vantade i 30 minuter pa den javeln. Man kan ju tanka sig att 30 minuter framfor Uluru med lite fika och tervligt folk inte ar nagot speciellt men 4 st fran gruppen hade ett flyg att passa sa irritationsfaktorn var hog. Att det sedan fanns tusentals flugor (HATA!!) gjorde det inte battre :)
Hemresan gick valdigt fort, alla hade lite mer att prata om an pa ditresan, sen lekte vi lekar sa som "skattjakt" pa bussen.
Vi var framme i Alice Spring igen runt kl 18 och vid 20 skulle vi traffas igen for att ga ut och kaka middag och sedan ut pa stans enda pub :) har nog aldrig sett ett sadant knokfullt stalle, men har man inte sa mycket konkurrens sa ar det inte sa konstigt.
Dagen darpa blev det dags for mig och Tim att besoka Opalstaden Coober Pedy.
For er som blev jatteintresserade av "the Rock Tour" hittade jag denna lilla lank http://www.therocktour.com.au/. haha, har kan ni se om jag missat nagot eller om jag bara har skrivit massa gojja!
Cya!

söndag 3 maj 2009

Katherine

Vi anlande med Greyhoundbussen pa lordagen 25/4 i Kathrine. Anledningen till detta stop i resan mot Alice Springs var helt enkelt for att tajma busstider. Sa har stannade vi over natten och reste vidare dagen efter nagon gang pa eftermiddagen.


Har dodade vi lite av tiden med att laga/ata mat och kolla pa fotboll (australiensisk).

Samma dag som vi skulle aka vidare gick vi bort till, formodligen, det enda som fanns att gora i staden.."Hot springs". Skulle kunna oversatta det som en konstgjord back som man kunde bada i.
Har lag vi och chillade nagon timme innan det var dags att ga hem till vart hostel och laga middag innan vi tog bussen mot Alice Springs (soder om Kathrine) pa kvallen.
Efter annu en lang natt pa bussen var det skont att komma fram till Alice Springs!!

lördag 2 maj 2009

Broome (WA)

Onsdagen 22/4 till fredagen 24/4
Da har resan burit av till vastra Australien, till staden Broome (ligger vid kusten). Staden ar valdigt kand for sin parlindustri som i princip bar upp hela staden. Efter ca 20 timmar pa buss var det jaaakligt skont att komma fram! Vi var snabba med att ga bort till informationcentret eftersom vi ville vara effektiva och fa ut sa mycket som mojligt av var vistelse. Det fanns 2 st "hot spots" i Broome, det ena var dinosauriofotspar och det andra var "staircase to the moon". Det sisnamnda ar valdigt kant och innebar att vid varje fullmana sa reflekterar stranden ljuset fran manen sa att det ser ut som en trappa (googla pa ordet for att se). Det forsta talar for sig sjalv, dock kan man bara komma ut till fotsparen vid lagvatten (low tide)

Tyvarr tajmnade jag och Tim var vistelse ganska illa i Broome for det var varken fullmane eller lagvatten!
Istallet bar det av till stranden och det salta varma havet! Vilket saklart inte var helt fel det heller. Har stannade vi en liten stund och badade i vagorna och jag forsokte battra pa solbrannen. Nar bada var nojda tog vi bussen tillbaka till hostelet. Vi delade rum med en aldre man fran England som var mer eller mindre senil och valdigt pratglad. Hostelet i sig var ganska litet och hade en trevlig miljo med pool, bbg, biljardbord, mini bar etc.
Pa kvallen gick vi bort till den narliggande biografen och sag den nya Fast and Furious. Filmen var helt ok, hamnade dock inte pa top-3 listan pa de vi sett i Oz.
Sista kvallen festade vi till det genom att ga pa en narliggande (ganska liten stad) pub/club som hade Wet T-shirt contest. Var hemma runt 03.30 igen efter en pulserande kvall.
Dagen efter tog vi bussen till Kathrine som ligger manga mil soder om Darwin..
Manga skulle nog se var resa som onodig, men eftersom vi redan hade betalat vart 15 000 km pass och hade sa mycket km kvar sa tyckte vi att det var ett bra sett att anvanda upp dem. Och efter Tasmanien kan vi saga att vi varit i HELA Australien!